قوائم مستدلة
الاقســــــام
محرك بحث متطور بواسطة Google
الأربعاء، 1 نوفمبر 2023
المديرية العامة لتربية كركوك تعلن نتائج الدور الثالث لمرحلة السادس الابتدائي / للعام الدراسي(2022-2023)
المديرية العامة لتربية واسط تعلن نتائج امتحانات السادس الابتدائي/ الدور الثالث للعام الدراسي 2022-2023
نتائج امتحانات السادس الابتدائي/ الدور الثالث للعام الدراسي 2022-2023
المديرية العامة للتربية في ميسان تعلن نتائج امتحانات السادس الابتدائي /الدور الثالث للعام الدراسي ٢٠٢٢_٢٠٢٣
الجمعة، 27 أكتوبر 2023
Politeness in micro view and macro view
Micro view of politeness:
- Focuses on the individual level and how politeness is enacted in specific interactions.
- Considers the use of linguistic and non-verbal cues to manage face and create harmonious relationships.
- Studies how politeness norms vary depending on factors such as the relationship between the interlocutors, the context of the interaction, and the speaker's goals.
Macro view of politeness:
- Focuses on the societal level and how politeness is shaped by cultural values and norms.
- Considers how politeness is taught and learned, and how it is used to maintain social order and cohesion.
- Studies how politeness varies across different cultures and social groups.
Examples:
Micro view:
- A student saying "Excuse me, could I borrow your notes?" to a classmate instead of just grabbing them.
- A waiter using titles and honorifics when addressing customers in a Japanese restaurant.
- A friend saying "I'm so sorry to hear about your loss" to another friend who has just lost a loved one.
Macro view:
- In some cultures, it is considered polite to avoid direct eye contact, while in other cultures it is considered rude.
- In some cultures, it is considered impolite to refuse food that is offered to you, while in other cultures it is perfectly acceptable to decline.
- In some cultures, it is considered polite to be very direct and assertive, while in other cultures it is considered more polite to be indirect and deferential.
It is important to note that the micro and macro views of politeness are not mutually exclusive. In fact, they are often interconnected. For example, the micro-level strategies that people use to be polite are often informed by the macro-level cultural norms that they have learned.
Type of Meaning in Languages
السبت، 21 أكتوبر 2023
#عاجل هيئة الرأي في وزارة التربية تصوت على إعادة العمل بنظام الانتساب للحالات المرضية للعام الدراسي ( ٢٠٢٣-٢٠٢٤ ) وذلك خلال انعقاد جلستها اليوم، علما ان المديرية العامة للتعليم العام والاهلي والاجنبي ستقوم بنشر ضوابط إنتساب الطلبة والتلاميذ المشمولين لاحقا.
هيئة الرأي في وزارة التربية تصوت على إعادة العمل بنظام الانتساب للحالات المرضية للعام الدراسي ( ٢٠٢٣-٢٠٢٤ ) وذلك خلال انعقاد جلستها اليوم، علما ان المديرية العامة للتعليم العام والاهلي والاجنبي ستقوم بنشر ضوابط إنتساب الطلبة والتلاميذ المشمولين لاحقا.
Robin Lakoff's politeness theory
Robin Lakoff's politeness theory is based on the idea that politeness is a way of respecting the "face" of others. Face is defined as the public self-image that people have of themselves and that they want others to have of them. Lakoff argues that politeness is a way of showing that we are aware of and respect the other person's face.
Lakoff's politeness theory is based on two main rules:
- The Politeness Principle: Be clear and be polite.
- The Face-Threatening Acts (FTAs) Maxim: Avoid face-threatening acts.
FTAs are speech acts that can potentially damage the face of the hearer. For example, making a request, giving an order, or criticizing someone can all be FTAs.
Lakoff argues that politeness is a way of redressing the face-threatening potential of FTAs. There are a number of ways to redress FTAs, including:
- Positive politeness: This involves making the hearer feel good about themselves. For example, you could compliment the hearer, express gratitude, or show agreement.
- Negative politeness: This involves minimizing the imposition on the hearer. For example, you could use hedges, apologies, or indirectness.
- Off-record politeness: This involves hinting at what you want without directly stating it. For example, you could make a suggestion or ask a question.
Lakoff's politeness theory has been influential in the study of politeness. It has been used to explain a wide range of politeness phenomena, such as the use of hedges, apologies, and indirectness.
In addition to the Politeness Principle and the FTAs Maxim, Lakoff also proposed three general maxims of politeness:
- Don't impose.
- Give options.
- Make the receiver feel good.
These maxims are based on the idea that politeness is a way of avoiding conflict and maintaining good relationships. By following these maxims, speakers can show that they are aware of and respect the other person's face.
Lakoff's politeness theory is a valuable tool for understanding the role of politeness in communication. It provides a framework for analyzing how speakers use language to maintain good relationships and avoid conflict.
الأحد، 8 أكتوبر 2023
وزارة التربية تُحدد الخامس عشر من تشرين الاول الحالي موعداً لانطلاق الدورة التأهيلية للمشرفين التربويين والاختصاصيين الجدد ضمن الخطة السنوية للعام ٢٠٢٣ والتي ستستمر لغاية الخامس عشر من تشرين الثاني القادم ، وحسب الأماكن المشار إليها في الكتاب أدناه:-
وزير التربية: تشكيل لجنة مشتركة مع فريق المتابعة الحكومي إضاءة أخرى لخدمة المواطن
الخميس، 5 أكتوبر 2023
وزارة التربية تعلن نتائج الإمتحانات العامة للمدارس المهنية واعداديات التمريض للعام الدراسي ٢٠٢٢-٢٠٢٣ / الدور الثاني
الثلاثاء، 3 أكتوبر 2023
لطالما آمنتُ بأن القمة تتسع للجميع، وأن وجه النجاح يصبح مشرقًا حين يحوي وجوهًا عديدة، وأن مَدّ يد العون للغير لمساعدته وإقالة عثرته تعود على صاحبها بالتيسير والخير الكثير طال الزمن أو قصر، وأن القلوب الرَحبة المُحِبة تذوق طعمًا فريدًا للحياة.
لطالما آمنتُ بأن القمة تتسع للجميع، وأن وجه النجاح يصبح مشرقًا حين يحوي وجوهًا عديدة، وأن مَدّ يد العون للغير لمساعدته وإقالة عثرته تعود على صاحبها بالتيسير والخير الكثير طال الزمن أو قصر، وأن القلوب الرَحبة المُحِبة تذوق طعمًا فريدًا للحياة.
The summit has room for everyone
الخميس، 28 سبتمبر 2023
نظرا لاهمية عنوان المرشد التربوي...وزير التربية يوجه بتكليف غير المعينين في المدارس الأهلية
الثلاثاء، 26 سبتمبر 2023
وزير التربية يوافق على معالجة موضوع المثبتين من المتعاقدين والاجر اليومي المقبولين في الدراسات العليا للعام الدراسي ٢٠٢٣-٢٠٢٤ على وفق قانون (٢٠) لسنة ٢٠٢٠ وحسب ضوابط وزارة التعليم العالي و البحث العلمي وذلك بمنحهم إجازة اعتيادية براتب او بدون راتب وحسب رصيدهم المتوفر، باستثناء المشمولين بقانون الخدمة الجامعية وذوي الشهداء وتعويض المتضررين سيكون منحهم وفق قانون الخدمة الجامعية والإجازات الدراسية.
السبت، 16 سبتمبر 2023
وزارة التربية تقرر السماح لطلبة وتلاميذ المراحل غير المنتهية المتغيبين في درس واحد ضمن ايام امتحانات الدور الثاني من أدائه يوم غد الاحد الموافق ٢٠٢٣/٩/١٧ عند الساعة الثانية عشر في مدارسهم ،
الأحد، 10 سبتمبر 2023
What is Historical Background of stylistics?
The historical background of stylistics can be traced back to ancient Greece, where the study of style was known as "lexis". The Romans later adopted this term and called it "elocutio". However, the modern discipline of stylistics is generally considered to have originated in the early 20th century, with the work of the Russian formalists.
الأربعاء، 6 سبتمبر 2023
وزارة التربية تقرر إلغاء تنوع التعليم (الاحيائي والتطبيقي) بدءاً من العام ٢٠٢٣-٢٠٢٤، واعتبار العام الدراسي ٢٠٢٢-٢٠٢٣ سنة عدم رسوب لطلبة الصف السادس الاعدادي ( الاحيائي والتطبيقي) الراسبون للسنة الأولى ويتم تحويلهم الى الفرع العلمي، مع إيقاف العمل بنظام ( المحاولات) هذا العام والاعوام الدراسية القادمة .
الاثنين، 4 سبتمبر 2023
وزير التربية يوجه مديري مدارس المتفوقين والمتفوقات في المحافظات باستيعاب كافة الطلبة المؤهلين في الاختبارات الخاصة وإن كانت فوق الطاقة الاستيعابية
وزارة التربية تنشر نتائج امتحانات (الدور الثاني) لطلبة الثالث المتوسط ،
الأحد، 3 سبتمبر 2023
وزارة التربية تحدد اليوم الاول من شهر تشرين الاول موعداً لإنتظام دوام التلاميذ والطلبة في عموم العراق للعام الدراسي ٢٠٢٣-٢٠٢٤
وزارة التربية تحدد اليوم الاول من شهر تشرين الاول موعداً لإنتظام دوام التلاميذ والطلبة في عموم العراق للعام الدراسي ٢٠٢٣-٢٠٢٤ مع امنياتنا للطلبة بالتفوق والنجاح.
كل ما يكتب من " تعليقات " على المواضيع لا تعبرعن رأي الموقع وإنما رأي الكاتب نفسه